Впервые в жизни натыкаюсь на культурологического рода исследование, научно-популярный труд, написанный столь живо, умно, изящно и емко-лаконично, что право даже не хочется, чтобы книжка так необратимо быстро заканчивалась! Автор анализирует пре-кодовый (с 1929 по 1934 год, с заходами в немой кинематограф) период как битву с пуритански традиционными представлениями о морали, ведомую женщинами, отказавшимися подразделяться на добродетельных и грешных, чистых и падших, хороших и дурных.
Единственным недостатком книги видится мне пламенное обожание ее автором мисс Ширер: даже на обложке выставлено фото девицы Нормы!
Потому из принципа предложу цитату о Гарбо:

"The end of A Woman of Affairs finds Garbo committing the utimate sacrifice. She sends her lover back to his grief-stricken wife and commits suicide by crashing her car into a tree. Two years removed from her career as a screen vamp, Garbo was not the whore with a heart of gold—or pathetic woman of the streets—or any other sentimental figure. She had become her own creation. She had turned the embodiment of misogynistic fantasy from a devil to a saint, without dimming the power of her personality or allure.
The film's last shot shows her old enemy, the man who prevented her marriage to his son, kneeling down, lifting her hand and kissing it like a pilgrim at a shrine.Two and a half years after playing a hallucinating whore that sees Jesus in a cafe, Garbo had transformed her screen image into that of Jesus and Mary Magdalene combined".

Mick LaSalle. Complicated Women.